Symptomer

På Clearblue oppgir de følgende symptomer på en graviditet:

Menstruasjonen uteblir. Dette er det tidligste og mest pålitelige tegnet dersom du har en regelmessig månedssyklus. Det er likevel mulig å få småblødninger rundt det ventede menstruasjonstidspunktet selv om du er gravid.

Dersom du ikke har regelmessig menstruasjonssyklus, kan det hende du merker noen av de andre graviditetssymptomene før du oppdager at menstruasjonen har uteblitt.

Tretthet. Du kan føle deg uvanlig trett de første ukene av svangerskapet. Dette skyldes sannsynligvis økte mengder av hormonet progesteron.

Kvalme. Du kan føle deg kvalm og kanskje kaste opp mellom uke to og åtte i svangerskapet. Selv om dette kalles morgenkvalme, kan det skje deg når som helst om dagen eller natten.

Forandringer i brystene. Du kan merke at brystene blir større, ømmere og at det prikker i dem (lik den prikkingen som noen kvinner kan kjenne i brystene rett før menstruasjon) de første ukene i svangerskapet. I tillegg kan blodårene i brystene bli mer synlige, og brystvortene kan bli mørkere.

Hyppige toalettbesøk. Omtrent seks til åtte uker etter unnfangelsen vil du kanskje merke at du må stopp om natten for å gå på toalettet. Noen gravide kvinner opplever også at de lekker litt urin når de hoster, ler eller nyser.

Humørsvingninger og stress. Du kan oppleve hurtige humørsvingninger tidlig i svangerskapet, og at du noen ganger begynner å gråte uten at du vet hvorfor. Dette skyldes sannsynligvis hormonendringene i kroppen din.

Forandret smakssans. Du vil kunne oppdage at du ikke lenger har lyst på visse matvarer som te, kaffe eller fet mat. Noen kvinner får også sterk lyst på mat som de normalt ikke liker.

Min erfaring

Det jeg merket da jeg var gravid, og det som gjorde at jeg virkelig visste at jeg var gravid var tretthet. Jeg var utrolig trøtt hele tiden, og uansett hvor mye jeg sov så var jeg stuptrøtt. Dette opplevde jeg allerede før jeg testet positivt på graviditetstest. Jeg skjønnte at jeg var gravid og tok flere tester, hvor alle var negative. Noe de gjerne er før det har gått noen uker. Men likevell var jeg sikker i min sak, og fortsatte og ta tester. Helt til de en dag viste positiv. Da fikk jeg det endelig bekreftet, og det var en herlig følelse. Tretteheten varte i 1-2 måneder, husker ikke helt. Jeg sov hver dag etter jobb, og gjorde ikke noe annet enn å sove. Heldgvis ga det seg etter en periode 🙂


Store magen

6 kommentarer

Siste innlegg