Fødselsforberedende Kurs!

 Det er mye man skal kurses i før en baby kommer til verden, og mye som skal læres! I dag var jeg på fødselsforberedende kurs – noe jeg har sett frem til lenge, i håpe om at det skal dempe “skrekken” min for fødsel. 

På kurset var det to jordmødre, hun ene som jeg går til og ei jeg ikke har møtt tidligere, og en haug med gravide kvinner og deres menn! Kurset startet med at jordmødrene pratet i noen timer, både om fødselens ulike faser, forberedelser, det nyfødte barnet og tiden etter fødsel og alt som følger med. Det var mange inntrykk, mye lærerikt og mye nytt. Vi fikk også se bilder av sykehuset, og ble fortalt hvordan det er det og hvor man skal møte opp når man kommer på sykehuset. 

Kurset ble avsluttet med en fødselsvideo som varte i 20 min der vi fikk se to kvinner som skulle føde, hvordan det var på sykehuset før fødsel og akkurat da babyen kom til verden. 

Nå sitter jeg igjen med inntrykket at det er like skummelt som jeg hadde trodd. Ble ikke så mye mer trygg, men nå vet jeg iallefall hva jeg går til, hvordan man vet at en fødsel er i gang, når man skal ringe til føden, og hvordan det er på sykehuset når vi kommer dit. Jeg har ikke mange uker igjen til jeg skal nedover nå, men krysser fingrene for at jeg føler meg 100% klar når den tid kommer!

Har du vært på fødselsforberedende kurs? Hva synes du i såfall?

6 kommentarer
    1. Jeg skal på kurs på lørdag.. gleder meg og gruer meg, håper det samme som deg at jeg skal vite litt mer og at angsten skal roe seg litt.. Men regner med jeg sitter igjen sånn som deg.. Men håper værtfall å få svar på hvordan man vet fødselen er i gang og når man skal dra og sånn.. Har jo ikke så mange ukene igjen jeg heller!

    2. Uffda.. Går nok bra. Jeg for min del holdt meg unna alt sånt. Hadde ikke lyst å vite hva jeg gikk til jeg.. Alle andre så på “jordmødrene” på tv. Hadde ikke jeg lyst til.. Det går jo som det går og ingen fødsler er jo like.. Hehe! God helg! 😀

    3. Klær selges!: det er sant, ingen fødsler er like. kanskje litt griet å ikke vite helt hva man går til også ja, men jeg føler jeg MÅ, for å få en viss kontroll over situasjonen:O heheh

    4. Det viktigste tipset til deg er å tro på seg selv og føle seg trygg, både på omgivelser og de som deltar. Og ha tro på deg selv og at kroppen din klarer det.
      Slapp av så langt det går.
      Det ene tipset jeg skulle ønske jeg fikk før førstemann er pustinga. Finn en ting å konsentrer deg om, jeg pustet inn med nesa og ut med munnen og telte til 10 inni meg (så nok noe overanstrengt ut i pustinga:P) Da fikk jeg noe å konsentrere meg om, og rien var stort sett alltid ferdig når jeg var ferdig telt.
      Og husk, når du har jobbet deg gjennom en rie kommer den aldri igjen, da er du et skritt nærmere!
      Det gjør vondt å føde, men det er mest slitsomt, og jaggu ikke like vondt som mye annet mindre “dramatisk” jeg har opplevd.
      Lykke til.

    5. M: tusen takk for tips! 🙂 trot jeg skal sette meg ned å se på litt pusteteknikker, fikk tips om en nettside vi kunne bruke. sikkert lurt =)

Siste innlegg