Problemer med amming

Et kjent ammeproblem er når babyen får tenner og begynner å bite i brystet. SLik har vi det her også. Lukas har nå fått 2 tenner ned i munnen, og tar seg ammepauser for å bite lunderveis. Skjønner jo godt at det klør og forstår jo at han trenger noe å tygge på, men tidligere har han tygget på hånda si når han har disse små-pausene. Jeg tok kontakt med ammehjelpen og lurte på hvordan jeg skulle få han til å slutte å bite, for jeg ønsker å amme lengre enn 7 måneder! PLanen var iallefall et år. 

Jeg fikk vite at det kunne være lurt å ta han bort fra brystet når han biter, avlede han, og legge han til etter noen minutter. Så dette prøvde vi ut. Av og til sa jeg AU også, fordi det gjør veldig vondt til tider. Men dette resulterte i at Lukas mistet interessen for amming, sluttet å amme om natta, og ammet bare noen sekunder på dagtid. SLik fortsatte det i flere dager. Da ble jeg bekymret. 

Derfor endret jeg taktikk: Jeg lot han bite og sa og gjorde ingenting. Lot han bare ta disse småpausene slik at han ammer videre etterpå. Og nå er han like interessert i amming som han var før jeg begynte med den taktikken å avlede han. Og han biter ikke hardt lengre heller, kun en sjelden gang, så da holder jeg ut. Hvis han tar seg lengre bite-pauser tar jeg frem biteleken hans så han får tygge litt på den før vi fortsetter, og det trives han godt med. Dette fungerer for oss.

Hva fungerer for deg og din baby? Har du hatt dette problemet, og hva gjorde du?

2 kommentarer
    1. ohh.. fikk vondt i puppan bare æ lest om biting! 😛 hehe.. men så bra at han fortsatt vil ha da 😀 Her slutta æ med nattamming ca rundt 6-7 mnd, og slutta helt mellom 8-9 mnd, men det va mest fordi æ va gravid igjen – og hadd ømme puppa pga svangerskapet! VONDT! 😛 men blir sikkert nå av det samme med Filip, om han vil ha så leng! 😀

    2. Rachel: hehe, ja d e utrolig vondt til tider:P lure p korr leng vi ska hold på me nattamming æ, men d funke jo fint for begge, så får bare ta d litt på sparke 🙂

Siste innlegg