Hvor går grensen?

……Når det gjelder småbarn og søtsaker?? 

Jeg har alltid vært veldig i mot at Lukas skal få smake på søtsaker, for hvorfor skal han det?! Når han aldri har smakt på det, så går han jo ikke glipp av noe heller. Jeg har hatt store avhengighetsproblemer med sukker selv, og vil ikke overføre det til lille skatten min. Derfor vil vi vente så lenge som mulig med å la han smake søtt. Det mest usunne jeg har gitt han hittil må være en bolle, og jeg synes det nesten er ikke å gi han det også. Vet det er mange som lar barnet spise kake på feks 1årsdagen, men jeg synes det høres veldig tidlig ut…! Eller…?

Når fikk barnet ditt smake søtsaker for første gang? 

15 kommentarer
    1. Eg tenker at det ikkje er nødvendig å fore barna med søtsaker, men at dei bør få kjenne til det etterkvert, då tenker eg så ca 2 års alderen. For barn som ikkje får sukker i det heile tatt har lett for å fråtse i det når dei først blir kjent med det seinere. Noko som eg meiner ikkje er bra da.
      Min sønn e snart 5 år, og han får snop kver lørdag, og spiser gjerne restene søndagen om han har meir att (han får ikkje så mykje, men han gløymer det vekk litt). Og om me er på bytur spiser me boller, i selskap og sånne ting 🙂 Men er ellers ganske streng i vekene.
      Så eg meiner at ein må kunne ha eit forhold til søtsaker, men ha rutiner/relger på det om du skjønner 🙂

    2. Linus.: ja det høres veldig fornuftig ut. en dag i uken må jo gå bra, men da fra litt eldre enn 1årsalderen. og kanskje tilby masse god og frisk frukt. jeg kjenner faktisk noen som aldri fikk søtsaker , og da de kom i tenårene spiste de det hele tiden, så det ligger nok noe i det u sier

    3. Hei så at du lurte på hvordan du får healeren til å skifte bilde? Jeg kan godt lage en Header til deg som skifter bilde?

    4. Nå har ikke jeg barn selv, men jeg syns det er veldig fornuftig av deg å gjöre det på denne måten. Jeg kjenner altfor mange som gir ungene godteri for at de skal slutte å mase osv. Veldig dumt. Da vet jo ungene at de bare trenger å skrike for å få godteri i fanget, også i hverdagen. Så jeg stötter deg i dette 😀

    5. Er enig i att de ikke skal ha søtsaker tidlig. Men frøkna våres fikk smake is når hun var 6 mnd, og kake når hun var 1.
      Men hun har aldri vært begeistret for kake, hun er mer glad i vaffler, muffins og god mat.
      Godteri fikk hun ikke før hun var 2 år, og det gjelder kun på lørdager. Brus fikk hun ikke smake før hun var 3 år.
      Kommer til å ha samme opplegg på minsten og vil de heller ha frukt i stede for godteri sier ikke jeg nei ;).

    6. Jeg er enig. Jeg er såå sjokkoman, at jeg kommer aldri til å la barnet mitt få samme “problem”, det er jo ikke sunt. Det er ikke verdt det.
      Jeg synes du tar riktig valg 😀

    7. sophia smakte hjemmelagde boller før hun ble ett, og så fikk hun kake til bursdagen. er vi i fine lag får hun kanskje ei skje eller to fra kake, men hun har ikke spist noe særlig siden ettårsdagen, og det er jo nesten et år siden nå. hun liker frukt og kjeks jeg baker selv (uten sukker eller med veldig lite sukker), og blir overlykkelig for smoothies med banan og spinat. nå som hun er nesten to ser hun jo at vi spiser kake og is, og da blir det for kjipt at hun ikke en gang får smake. men når hun får litt så får hun bittelitt i ei skål, og det tar en stund før hun får spist det opp. personlig tror jeg de har værre av at den dagligdagse maten inneholder alt slags rart enn at de får en bolle av og til, men jeg vil også holde henne unna godteri før hun “skjønner” hva det er. men når hun blir eldre og får det av og til vil jeg ikke gjøre en stor greie ut av det, og heller tilby det av og til i kombinasjon med andre sunne ting. om det blir for spesielt eller om jeg nekter henne det for alltid tror jeg det er større sjanse hun ikke kan kontrollere det selv. alt med måte!

    8. Det er stor forskjell på å la de “smake” på og “trøkke i seg” med søtsaker. Min på 20 mnd. velger lett frukt fremfor søtsaker her, så han har skjønt det ; ) frukt er jo mye bedre enn både godteri og kaker/boller, det synes mamms’n også : ) Når det kommer til saft og juice o.l, synes jeg det er like ille, om ikke værre. Han her drikker kun vann og elsker det! (han får selvfølgelig smake, men liker det ikke)

Siste innlegg