Når bør barnet slutte?

Når synes du barnet bør slutte med smokk?

Jeg har egentlig aldri vært noe kjempe fan av å bruke smokke, og ventet med å bruke det til amminga gikk perfekt og var veletablert. Men når babyer er små har de jo et sugebehov, og da er det greit å bruke smokke.

Har hørt at sugebehovet avtar når barnet er rundt et år. Vår erfaring er at dette stemmer ganske bra, for da Lukas var 11 måneder nektet han plutselig å bruke smokke. Han spytter den ut og kaster den så langt av gårde som han greide. Og det er jo kjempe flott!! Har hørt mange som har vanskelig for å venne av barnet smokken når de er i 2-3års alderen, så her i huset gikk det lekende lett.

Hva er din erfaring? 


12 kommentarer
    1. adriana har aldri brukt smokken fast hu,bare brukt den når hu har sovet og når hu har vært syk ol.i jula skifta hu fra sprinkelseng te storjente seng og i januar slutta hu med bleien,så vi vente litt med og avvenn a fra smokken så det ikke bli masse forandring på kort tid.men ser ikke porblemet enda da hu bruke den så lite.men ska avvnenn hu den t sommern tenkt vi:)

    2. Oi, det va lett :s Celine e 2,5 år å hun bruker enda. Bare når hun sover da. Vil ikke be henne slutte nå når lillemann bruker smokk. Redd hun skal føle det er urettferdig. Så venter nok litt til enda. Tenker vel at når hun nærmer seg 3 år må vi finne på noe lurt så hun gir de opp. Hun elsker tuttene sine.

    3. Jeg brukte smokk til jeg var 5 år og koseteppe når jeg var 6 år
      jeg har ikke noe mening om når enn bør slutte, det er ganske forskjellig, men når ungen nærmer seg 2 år at det blir mindre smokk og bare om natten eller lignende er jo veldig greit å lære ungene med å vokse fra, tar jo tid og kan bli mye skriking ut av det på noen som virkelig vil ha, jeg fikk jo alltid viljen min når jeg var liten så er derfor jeg hadde det så lenge, men når jeg skulle begynne på skolen ”lurte” faren min med at ” nå er du snart skole stor, så da kan du ikke bruke sutt (smokk), men muse babyene de trenger sutter og de gir en stor boks med godteri for alle suttene dine” dette falt jo jeg for å ga bort smokkene for godteri etter det spurte jeg aldri om de igjen fordi viste at musene passet godt på de.. :p Hehehe! 🙂

    4. Jeg brukte selv smokk til jeg var 5 år gammel. Og lille gull måtte bruke tutt, var det jeg ble fortalt på sykehuset. Siden jeg ikke ammer, så måte han få tilfredstilt sugebehovet. Men det er først nå han har begynnt å bruke den som kos, men bare når han skal sovne inn. Så han er ikke avhengig av den.

Siste innlegg