Rar, jeg? Et merkelig svangerskapsfenomen

Her om dagen kom jeg over et innlegg på facebook hvor gravide og tidligere gravide beskrev deres pica under graviditeten. Her kom det frem utrolig mye merkelig; Kvinner som spiste småstein, kvinner som bare måtte ha lukten av kjeller, ei som spiste Kull (!?) Noen som tygger på en fuktig klut, spiser kritt, gravide som sniffer bensin og lista er lang. Det er iallefall utrolig mye rart!

Men hva er egentlig Pica? Pica er at gravide får dilla på en spesiell lukt eller smak under svangerskapet! Slike Pica er visstnok helt normalt

Og da jeg leste om dette temaet begynte jeg selvfølgelig å tenke over hvor merkelige lyster jeg selv har i dette svangerskapet. I forrige svangerskap hadde jeg ingen preferanser for hverken lukt eller smak, men i dette svangerskapet derimot, er jeg desperat eller visse lukter:

Det begynte så smått med at jeg ble mer og mer glad i ekle lukter, sånn type som en person som lukter innrøkt, hvor det lukter forferdelig i hele rommet, slike lukter begynte jeg å like. Jeg som hater røyk og røyklukt begynte plutselig å elske lukta. Men dette var barer starten, mer intens skulle det bli: 

 

Kaffe: Kaffe som ikke er traktet, men fortsatt ligger i kaffeposen,, aaah, det er den beste lukta i verden. Jeg har kjøpt en egen kaffepose som jeg har åpnet, bare for å stikke nesa ned i posen flere ganger om dagen. Ååh, gud hvor deilig det lukter. Jeg kan stå slik i 5 min i strekk å bare sniffe inn den fantastiske lukten. Haha, og noen ganger må jeg tilogmed smake på pulvere. Heregud, høres jo gal ut, men jeg greier ikke å la være. Dette har bare blitt verre og verre i den siste tiden. Man åh, så godt det dufter og smaker!!! Jeg klarer virkelig ikke å la være å gjøre denne merkelige tingen.

Bensin: Egentlig hater jeg å fylle bensin, for som regel er det kaldt ute eller sur vind når jeg går tom. Så er det kjedelig og tar mye tid. MEEEN nå som høygravid, aaah, for en deilig duft det er av bensin. Nå står jeg bare å nyter lukta mens jeg fyller. uff, tidligere har jeg alltid holdt pusten, det kan ikke være bra å puste inn bensinlukt, men nå greier jeg ikke la være. Det dufter heaven!  Fyller gjerne enda litt ekstra bensin bare for å få kjenne lukta bittelitt lengre!

Kjellerlukt: Nå elsker jeg å gå i bua i kjelleren. Bare lukta får meg til å gå ned flere ganger enn jeg behøver, og jeg nyter lukta like mye hver gang. Eneste ulempen her er at man blir vant til lukta så fort, at man kjenner den kun de første få minuttene. Men kjellerlukt er fantastisk!

 

Hadde du noen Pica under svangerskapet?

0 kommentarer

Siste innlegg