Fødselshistorien

Mandag 23. Mars

Denne dagen hadde jeg kynnere for første gang i svangerskapet. Og jeg fortalte min søster at jeg var sikker på at prinsessa kom til å komme til verden i løpet av 3 dager. Av og til så vet man bare. Jeg var hele tiden sikker på at hun kom til å komme før termin, og rett skulle jeg få?

Tirsdag 24. Mars

Det sies at det ikke er ofte fødsel starter med at vannet går, men det var slik min fødsel startet. Klokka 03.00 på natta, natt til Tirsdag, våknet jeg plutselig da vannet gikk.

 Jeg ringte til Føden, og de ønsket at jeg skulle komme innom, slik at de kunne ta CTG registrering for å se at babyen hadde det bra. Etter å ha ringt mamma, slik at hun kunne passe storebror, tok vi taxi til føden rundt 5 tia på morgenen. Det var fortsatt ingen rier.

 På Føden ble vi tatt godt I mot, og satt på CTG registrering. Babyen hadde det supert, og de ville ikke sjekke noe åpning siden vannet hadde gått. De ønsket derimot å sende oss hjem, for ellers kom det til å bli lenge å vente på sykehuset.

 

Vi dro hjem, og jeg fikk gjort siste endringene I fødebaggen. Hadde med alt for mye tull som jeg ikke behøvde, så var greit å rydde opp I den nå som vi hadde litt ekstra tid. Pappsen la seg for å sove litt, for han hadde ikke sovet noe  i det hele tatt denne natta. Etter å ha ryddet litt la jeg meg jeg også noen timer på sofaen. Men hvert 30.minutt våknet jeg av at jeg fikk sammentrekninger i magen. Riene hadde begynt, men de var ikke særlig kraftige enda.

 Etter noen timer ble de sterkere og sterkere Derfor kjørte vi til sykehuset Etterhvert. Tror klokken var rundt halv 4 på ettermiddagen..

 Vi fikk komme inn på Føde Øst, og måtte vente ei stund på jordmor. Det ble vondere og vondere, men det tok ikke lange tiden før vi fikk komme inn. Da vi kom inn, sjekket jordmoren hvor langt fødselen hadde kommet.  Det var ikke langt, bare 2-3 cm, og vi fikk beskjed om å gå oss en tur i byen. Dette kunne ta lang tid, eller gå veldig fort, men hun trodde det kunne ta  opp til 4 timer.

 Vi orket ikke bare ligge på rommet i 4 timer, så vi bestemte oss for å dra på Bunnpris som er 10 min tur/retur fra sykehuset. Denne turen må være den vondeste butikkturen jeg har opplevd. Fra vi kom ut fra sykehuset så kom riene hvert 30 sekund, og vi måtte stoppe slik at jeg fikk pause. Hahah, FOR EN TUR! Verste butikkturen jeg har hatt, ever.  Vi kom oss frem tilslutt, men det var ikke bare-bare.

Riene ble bare sterkere, og flere stoppet og spurte om vi behøvde hjelp, eller om de skulle kjøre oss tilbake til sykehuset. . Men vi takket høflig nei, fordi vi hadde jo fått beskjed om å gå. Det funket tydligvis på hele prosessen, for det ble vondere og vondere, og hyppigere og hyppigere. Men vi kom oss tilbake til sykehuset til slutt. Da ble åpning sjekket igjen, og det var vell rundt 5 cm, så turen hadde hatt effekt. Men vi hadde vært borte over en time. En tur som egentlig tar 10 min, max. Hadde vi brukt over en time på, 

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 Fikk tilbud om badekar, og takket jaaa! Det hadde jeg veldig lyst til. Jordmoren fylte badekaret, slokket lysene og tente stearinlys. Det var jo hyggelig, og veldig behagelig å ligge i vannet når riene slo inn. Jeg og kjæreste lo mye, for det hele var egentlig ganske komisk. Og da fikk jeg plutselig pressrier.

Jeg ble tatt ut av badekaret og kroppen skalv som bare det. Hele kroppen ristet . Jeg krevde epidural., det var mitt eneste krav.  Ble lagt i sykesenga, og dekket til med tepper for å ikke skjelve så mye.Fikk beskjed fra jordmor at det var for sent å få epidural, omg.

Etterhvert spurte jeg om å få strømsmertelindring, og det ble koblet på elektroder på ryggen. Det funket kjempe bra, og hjalp veldig på riene..


Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 Jordmødrene var veldig oppmuntrende og støttende gjennom hele prosessen. Etter ei kort stund kom lille prinsessa til verden. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle greie å føde uten epidural, men jeg greide det jeg også!

 For en magisk og helt fantastisk følelse. Prinsessa var helt perfekt, og bittelita. Veide bare 2970 gram. Rolig og bedagelig lita jente, For en fantastisk opplevelse.

5 kommentarer

Siste innlegg