Det er vanskeligere enn du tror

De som kjenner meg godt vet at jeg elsker å prate. Jeg prater hele tiden, og går sjelden tom for ord. Jeg bruker laang tid på å komme til poenget i historiene mine, bare for å få sagt flest mulig ord på veien. (haha, ja jeg tror det føles litt sånn for de som skal høre på) Uansett, jeg babbler mye, og til tider for mye. 

På Lørdagen mistet jeg stemmen min! Når jeg forsøker å prate kommer det bare frem et lite piiip. Og for meg som elsker å prate, så føles det litt som å være fanget i egen kropp. Det er så mye jeg gjerne skulla ha sagt, men jeg får det ikke frem! Sikkert litt godt for de rundt meg, at jeg endelig prater litt mindre. Men for meg er det vanskelig!

Når jeg møter folk som hilser, eller dama i butikken som spør om jeg vil ha pose, og jeg ikke sier noe, ja da føler jeg meg uhøflig. Jeg føler at jeg virker sur som ikke sier et ord. Men jeg har innsett at kroppspråket kan kompensere for språket, og når man ikke har mulighet til å få frem ord, så blir kroppspråket så mye viktigere. Nå MÅ jeg bruke kroppsråket for å være hyggelig og høflig mot de jeg møter på min vei. Det er nemlig mye man kan få sagt med kroppspråk, det har jeg erfart disse dagene.

Jeg hadde en utfording her om dagen da jeg skulle bestille time hos legen. Hvordan bestiller man time på telefon uten stemme? Egentlig måtte Alex hjelpe meg, men siden telefonkøen var så lang så måtte han dra på jobb før jeg kom igjennom. Men da det endelig ble min tur, så greide heldigvis damen på andre enden å tyde pipene mine. Hun fikk iallefall med seg fødselsdato og at jeg måtte ha time ASAP. Time ble det, og virus er konklusjonen. En uke uten å bruke stemmen, så får jeg HÅPE den kommer tilbake rimelig kjapt.

Det er nemlig vanskelig  å være stemmeløs når man har små barn. Jeg får ikke sagt noe om de krangler, jeg greier ikke svare på det de spør om, og siden jeg ikke svarer så tror de ikke jeg hører hva de sier. Og det er tungvindt, for jeg greier ikke å være den mammaen jeg ønsker å være. Krysser fingrene for at stemmen er tilbake fort, for jeg merker det er tungvindt uten taleverktøyet inntakt! 

Noen som har noen gode råd eller tips for å få tilbake stemmen? (helt ærlig så trodde jeg ikke stemmen skulle være borte så lenge, dette har jeg aldri opplevd tidligere. Så nå trenger jeg gode råd)

 

0 kommentarer

Siste innlegg