• 07.06.2017, 22:37

Jeg må bare bli imponert


Jeg er utrolig imponert over meg selv de siste ukene, jeg har slått flere personlige rekorder, og overrasket meg selv flere ganger på kort tid. På Mandagen fikk jeg ny rekord på løpetur, for da jeg var ute på og løp i 70 minutter. Ikke bare løp jeg, men jeg hadde med meg barnevogn på slep også, noe som gjorde turen ekstra tung.

 Det er ikke mange månedene siden jeg var ekstremt slapp og ikke greide å gjøre noe annet enn å dra på jobb, litt husarbeid og sove. Men nå begynner energien å komme seg. Jeg eeeelsker å løpe, og har alltid likt løping. Da jeg gikk på vidregående så løp jeg 1,5 timer flere dager i uken! Men det begynner å bli noen år siden. 

Derfor er jeg superstolt for at jeg for første gang etter å ha fått barn, greide å løpe i 70 minutter. De fleste måler hvor langt de løper og ikke hvor lenge. For noen er antall kilometer det viktigste. Men for meg er ikke Km viktig i det hele tatt, for meg handler det kun om hvor lenge jeg greier å holde ut.

Ikke nok med at jeg fikk ny rekord på Mandag, men på Tirsdagen slo jeg igjen rekorden min. Da løp jeg 90 minutter. Jeg er så stolt! Jeg føler meg så levende når jeg har energi til å trene, og merker at trening også gir masse energi tilbake.

I dag har jeg en velfortjent treningsfri dag, ikke fordi jeg selv vil det selv, men fordi jeg er hjemme alene med barna. Og det er sikkert bare godt, for jeg er fortsatt småsliten etter gårsdagens tur. Men fy så stolt jeg er! Nå gleder jeg meg til neste løpetur. Jeg tviler p åat den blir på 90 minutter, men jeg er superfornøyd med 60 minutter også jeg da. 


Deilig å få til både jobb og trening, og å fungere godt i hverdagen igjen. Endelig!!! 

  • 05.05.2017, 11:26

Som å fly


Denne uken har som de fleste andre uker gått utrolig fort, og nå er det allerede Fredag! Dette har jo vært en kortuke på jobb med fri på Mandagen, så har jeg i tillegg byttet arbeidssted et par dager.  Med litt variasjon så går tiden ekstra fort, men jeg føler heldigvis at jeg har fått gjort unna mye. Vi har blandt annet vært på trening med storebror, og en dag denne uken var det dugnad i barnehagen. Ikke rart dagene flyr avgårde når hver dag er fullstappet med planer. 

I går hadde jeg ukas første treningsøkt, og da testet jeg ut noen sko jeg ikke har brukt så mye tidligere. Skoene var helt magisk, og det føltes ut som å fly når jeg løp på tur. Det er helt utrolig hvor mye lettere det ble å løpe med lette sko, og hvor mye mer energi jeg hadde. Jeg spurtet og trente intervaller, og følte jeg kunne løpe en evighet. Det var ukas første og beste økt, og nå gleder jeg meg allerede til neste økt. Jeg elsker å løpe, og føler meg alltid så bra etter en løpetur.



  • 19.04.2017, 20:12

Dårlig


Faktisk så presterte jeg å sovne klokken 9 i går kveld, og det så mørkt ut med tanke på trening. Heldigvis ble jeg vekket av samboeren min, og dro for å trene klokken 23! Bedre sent enn aldri, selv om det ble en sen kveld. Er utrolig glad jeg gjennomførte, og ser frem til dagens økt, det kan jo bare bli lettere! Jeg er iallefall veldig motivert til å få form og kondis på plass. 

Det var forferdelig tungt å komme igang med treningen, det må være den tyngste økta jeg har hatt på lenge. Og innsatsen var dårlig, rett og slett. Men jeg fikk presset meg gjennom en times treningsøkt, og etterpå føltes det veldig godt. Det føles alltid så godt etterpå, lite slår den følelsen man får etter en gjennomført treningsøkt. Derfor gleder jeg meg allerede til neste gang, selv om det kan være tungt mens man holder på. 




 

  • 14.04.2017, 18:12

Tøft å komme igang


Jeg kan ærlig innrømme at jeg har skeiet ut i påsken, og det er egentlig helt greit. For det var planlagt på forhånd, og i påska hadde jeg bestemt meg for å kose meg litt ekstra uten å telle kalorier. Livet uten sukker fortsetter neste Tirsdag, og enn så lenge kan jeg bare nyte det. Det har heller ikke blitt så mye trening som jeg ønsket i påskeferien, men i går hadde jeg endelig anledningen til å ta meg ei treningsøkt!

Jeg startet med en løpetur på 40 minutter, og det var utrolig deilig. Jeg løp en runde jeg ofte løp der vi bodde før, og det var utrolig gøy å løpe på gamle trakter. Etter økta dro jeg hjem og trente styrke. Det var utrolig tungt, men samtidig så  veldig godt. Trening gir utrolig mye glede, kanskje ikke alltid under økten, men etterpå føles det magisk.

På ettermiddagen hadde mamma invitert oss med ut for å spise middag. Vi møtte broren min og samboeren hans, og spiste både forrett og en herlig middag. Vi ble stappmette hele gjengen, og hadde det veldig hyggelig. Det er ikek ofte vi er ute å spiser sammen bare oss, så det var utrolig koselig! 









Ha en fortsatt fin påske alle sammen! 

  • 07.04.2017, 19:37

Jeg greide målet


I dag har jeg vært en tur hos legen, og pakket til hyttetur. Målet i dag var å få til en treningsøkt, den 5. økten denne uken, og til tross for at jeg har sovet litt lite i natt, så greide jeg å gjennomføre. Det ble ikke den lengste økten, men jeg fikk iallefall trent litt styrke, og økt pulsen litt. Jeg er ordentlig motivert til å få ryggen på plass, så den daglige treningsøkten er virkelig et must for å bli kvitt smertene. Det er helt utrolig egentlig, så lenge jeg er i bevegelse så kjenner jeg ingen smerter, men med en gang jeg sitter rolig, så kjenner jeg det igjen. Derfor må jeg vedlikeholde og trene masse. 

Nå kan jeg ta helg med god samvittighet

  • 04.04.2017, 13:29

Det må være farlig


Jeg har vært bevisst på dette lenge, men ikke orket å gjort noen endringer - helt til nå. Endelig våknet jeg og innså hvor farlig det faktisk er for kroppen å holde på slik jeg har gjort. Da tenker jeg ikke bare på vekt og utseende, men på helsa. Helsa er absolutt det viktigste! Sjokolade har vært min store avhengighet de siste årene, og jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg har spist 400 gram sjokolade hver eneste dag.

Forrige uke tok jeg et valg. Nå var det nok, jeg tror ikke kroppen tåler dette kostholdet lengre. Nå var det slutt på sukkerholdige varer og godteri i ukedagene. Sukker skulle erstattes med trening og sunn mat. Var utrolig spent på hvordan det skulle gå, da jeg har vært ekstremt sukkeravhengig.

Heldigvis kan jeg nå, en uke etter oppstart, si at dette har vært lekende lett. Overraskende lett faktisk, og jeg kan undre meg selv over hvorfor jeg ikke har tatt dette valget tidligere. Fra å være avhengig av sukker, så kjenner jeg kroppen heller craver sunn mat, noe som er en veldig god følelse. Jeg har fått så utrolig mye mer energi, og fra å blekke utmattet klokken 21 hver kveld, så holder jeg det gående til 01 på natten fordi jeg er så energisk at jeg ikke greier å legge meg. Det føles bra! Er utrolig glad jeg endelig tok dette valget. Bedre sent enn aldri!


Dette har blitt en av mine nye frokostfavoritter; Skyr yoghurt med granola og blåbær. 


 


Ha en strålende uke alle sammen! Snart er det påske, og da er det lov å kose seg litt ekstra. Tilogmed for meg! 

  • 21.02.2017, 16:58

Middagsfavoritter


Er det noe vi her i huset virkelig elsker å ha til middag, så er det laks og kylling. Det er to favoritter både hos barna og hos oss voksne. Nå er det alt for lenge siden vi har laget en ordentlig kyllingsalat, og det begynner å bli noen uker siden sist vi hadde laks. Derfor blir det både laks og kylling på menyen i dagene fremover. Kan bare glede meg! 



  • 22.01.2017, 10:30

Jeg har fått meg en treningspartner


Jeg er egentlig typen som foretrekker å trene alene, spesielt når jeg skal på joggetur. Om jeg trener alene kan jeg ta ting i mitt eget tempo, uten å måtte ta hensyn til en treningspartner. Om jeg trener med noen som er raskere og har bedre utholdenhet, mister jeg fort motet. Men likevell, det er ingen grunn til å ikke ha noe treningspartner. For en treningspartner kan være veldig så motiverende i lengden. 

Nå har jeg endelig funnet den perfekte treningskompis! Nemlig Dexter! Dexter er hunden til broren min, som bor i nærheten av oss. Nå låner jeg han når jeg skal på joggetur, og det er helt fantastisk. Han få meg til å løpe fortere, og lengre. Kunne aldri tro det betydde så stor forskjell å trene med en partner, selv om det bare er en hund. Vi stortrives på tur sammen! 





 

  • 18.06.2016, 15:57

Galskap


I går hadde lilleprinsen fri fra barnehagen, så jeg tok med meg småttisene på noen småærend. Vi endte til slutt opp på Skeidar hvor jeg endelig fikk tak i helfigurspeil og et kjempe fint pledd jeg har ønsket meg. Siden været var langt ifra fint, koset vi oss hjemme resten av dagen med masse leking innendørs. 

Da pappsen kom hjem og vi hadde innetatt en sunn og god middag, var det klart for kveldens joggetur. Å jogge rett etter middagen er ikke å anbefale, men det var da jeg hadde tid.  Jeg merker stor forskjell på kondisen etter alle disse joggeturene jeg har fullført, nå kan jeg jogge uten stopp så lenge jeg vil, og tilogmed opp bratte bakker. I går jogget jeg opp en bakke jeg alltid har gått tidligere, fordi den er så bratt. 

Jeg presset meg mer enn noen gang, og da jeg kom på toppen greide jeg nesten ikke å puste. Jeg datt sammen på bakken å måtte virkelig hente meg inn for å komme meg videre. Galspa, men FY så godt det var. Jeg elsker å jogge, og føler meg så levende når jeg er på joggeturp. Love it! Og det beste av alt, man kan virkelig ta helg med god samvittighet! 


#trening

  • 01.06.2016, 23:25

Flue i nesa


Nå har jeg nettopp vært på en herlig Late Night Run! Det var helt magisk! Jeg elsker sommeren altså; varme i luften, rosa himmel og ikke minst fuglekvitter og insekter. Hahah, kunne kanskje klart meg uten insektene, men likevell, det hører sommeren til. Da jeg løp fikk jeg plutselig en flue i nesa av alle ting, hhaha, forferdelig ekkelt. Heldigvis kom den like fort ut igjen.

En ting er iallefall sikkert, på tross av insektene som kommer frem om kvelden så kommer jeg garantert til å fortsette med løpeturer på kveldstid. Det var en herlig følelse for å si det mildt.


 

  • 11.05.2016, 21:50

Fy så deilig


I går fikk jeg muligheten til å ta den første joggeturen denne uken, og den muligheten måtte jeg selvfølgelig benytte meg av.

Ingenting er bedre enn en joggetur i solskinn på ettermiddagen. Heldigvis kunne jeg jogge uten vogn denne gangen, og da blir hele joggeturen så mye lettere.

Jeg løp totalt i 50 minutter, noe som var utrolig tungt i starten. Men desto lengre jeg jogger, desto lettere er det.

Så fra å gå med blodsmak i munnen og tenner som klør og føles som de skal falle ut (hahah aldri opplevd under trening tidligere, så denne var ny) kunne jeg jogge non stop uten problemer. Jeg elsker virkelig løpeturer, man føler seg så levende underveis, og etterpå. SÅ er det godt med litt sol på kroppen også da. Dette blir ikke min siste tur denne uken for å si det slik

  • 01.05.2016, 14:39

Mister motivasjonen


Jeg hadde et mål om å gå ned i vekt før sommeren, hele 7 kg. Og jeg har absolutt ikke gitt opp enda, selv om sommeren nærmer seg med stormskritt. Jeg jogger en del, og trener mer enn jeg har gjort tidligere. Men jeg må innrømme at når vekta står på samme tall som den har gjort i flere uker, så er det lett å miste motivasjonen. De ukene jeg har vært supersunn og jogget mye, er vekta akkurat den samme som den var den uken jeg spiste masse godis og holdt meg helt unna trening.

Det skjønner jeg ikke! Hvordan går det an?

For meg er vekta en av de største motivasjonfaktorene jeg kan ha, men når den står bomstille så blir det kjedelig og demotiverende.

Jeg har fått tips om å måle med målebånd for heller å se på resultatene den veien, og det er kanskje ikke så dumt. SÅ da spørs det om jeg må greve frem målebåndet fra skuffen å begynne å måle en gang i uken. Kan jo hende det gir mer motivasjon enn en vekt som står bomstille!


  • 16.04.2016, 12:57

Treningsupdate


Det er Lørdag, og tid for en treningsupdate for denne uken.

Først må jeg bare få sagt at solskinn, blå himmel og god musikk er viktig for motivasjonen! Når det gjelder sola, så har den vært både på og av denne uken.  Sol betyr masse energi til å trene og kose seg på joggetur. Jeg har kommet godt i gang med min favoritt treningsform, nemlig løping. Jeg har til og med fått muligheten til å løpe på tur uten å trille vogna foran meg samtidig, noe som har vært veldig befriende. Det er litt enklere å løpe uten vogn, selv om det er veldig koselig å ta med tulla på løpetur også.

Hver eneste dag jobber jeg for å holde meg sunn, litt for sommerkroppen, men mest for helsa. Og tro meg, det er en JOBB! Når man er vant til å spise en 200gr sjokolade hver eneste dag, så er det vanskelig å holde seg uten. De dagene jeg er på jobb er det enklere, men når jeg er hjemme så er det ikke like lett. Heldigvis har jeg funnet sunnere alternativer, som både metter og smaker godt! Jeg er jo bare i startfasen enda, men jeg har troa på at jeg skal klare å være flink frem til sommeren, å holde usunnheter til en dag i uka som de fleste andre jeg kjenner.

Har ikke trent så mye som jeg hadde håpet jeg skulle rekke denne uken, men desto enda mer giret på å få det til i uken som kommer!



 

  • 21.05.2015, 10:19

Endelig levende


Denne uka begynte jeg å trene på treningssenter som jeg har nevnt tidligere, og jeg må bare få si det: Det føles Amazing!  jeg har tilogmed begynt med intervalltrening, og det er ingenting som får meg til å føle meg mer levende. Fra å  være sengeliggende med svak og syk rygg, til å løpe så raske jeg greier, så fort at jeg begynner å hoste etterpå. Da vet man at man har gjort en god innsats. Etterpå føles det helt amazing. Jeg er  utrolig glad for at jeg endelig har kommet i gang med treningen, det merkes på kroppen, formen og humøret! Endelig føler jeg meg levede igjen. 

Jeg trener også ryggen hver eneste dag. Jeg nekter å bli sengeliggende igjen. Og hittil har det funket veldig bra. Ingen ryggsmerter, bare stive muskler - men det er et bra tegn 




 

  • 18.05.2015, 15:27

Prosjekt sommerkropp! -20 kg


Nå har jeg meldt meg inn på treningssenter, HIpp hurra!! Jeg gleder meg utrolig til å komme igang. Ryggen er så bra nå at jeg kan begynne å trene, men jeg bør nok være forsiktig i starten. Fremover skal jeg iallefall mye trene rygg, slik at den blir sterkere og tåler mer belastning. SÅ skal jeg selvfølgelig jobbe for å komme i form igjen, noe jeg ser utrolig frem til. Back to normal! 


Magen 6 uker etter fødsel

  • 30.04.2015, 22:09

Prosjekt sommerkropp! -20 kg


Under svangerskapet gikk jeg opp 12 kg totalt. Da jeg var gravid med lilleprinsen gikk jeg opp 13 kg, og de var borte iløpet av en uke etter fødsel. Denne gangen har det gått tregere. Jeg mangler fortsatt 2 kg for å være der jeg var da jeg ble gravid. Men selv om jeg oppnår dette, så er det fortsatt 20 kr igjen til målet. Hahah høres sick mye ut, men det er viktig å sette seg mål. jeg kommer selvfølgelig ikke til å nå målet før sommeren, men forhåpentligvis iløpet av året. 

Mitt første mål er altså de siste 2 kg som kom iløpet av graviditeten.

Alle som kjenner meg vet jeg er en skikkelig godismons, i de siste to årene har jeg spist over 200 gram sjokkis hver eneste dag. Så jeg må nesten innrømme at jeg er Sukkeravhengig. Og det er ikke lett å komme seg ut av. Men skal man ha kjangse til å i det hele tatt få en ok sommerkropp så må man bare kutte ut sukkeret. Kan iallefall ikke fortsette slik som før, med 200 gr hver eneste dag.

Nå er det 41 dager igjen til jeg skal sprade rundt i bikini! Så jeg har ikke god tid akkurat.

Denne uken begynte jeg med jogging igjen. Det føles magisk å jogge, og at kroppen er lettere enn da jeg gikk gravid. Da var det meste tungt,  men nå har jeg masse energi. I dag fullførte jeg min 3. joggøkt. Kan ikke jogge hver dag, for da kjenner jeg det i magen. Det er jo bare 5 uker siden fødsel, så jeg kan ikke overdrive i starten. Men jeg gleder meg til å trene mer intensivt.

Skal holde dere oppdattert hvordan prosjekt sommerkropp går fremover.


Bildet tatt rett etter fødsel


Bildet tatt nå

  • 15.04.2015, 16:58

Sommerkroppen


Etter fødselen føltes plutselig kroppen 100 kg lettere, alt var så lett plutselig, og jeg kjente kroppen fylles med ny energi. Jeg hadde mest lyst å dra på en joggetur med en gang, men det er kanskje noe av det dummeste man kan gjøre. Først er det viktig at kroppen får komme tilbake til normalen, og alt skal gro og heales etter fødsel. Det er nok lurt å vente i 6 uker, som anbefalt.

De som kjenner meg vet at jeg ikke er så veldig tålmodig, så i dag hadde jeg min første treningsøkt. Det er kun gått 3 uker siden prinsessa kom til verden, men jeg trente rolig, og ikke noe som påvirker magen. Og vet dere hva, det føltes utrolig deilig. Kommer et innlegg etterhvert om hvilke mål jeg har,og magebilder før og etter fødsel. Det er ikke lenge til sommeren nå, så det blir nok hardtrening fremover å.

Hittil har jeg gått ned 10 kg, av totalt 12 kg som jeg la på meg i graviditeten. De første ukene gikk jeg ned 0,5-1 kg hver dag.hahaa går fort i starten, men så roer det seg og jeg må jobbe hardere





 

  • 05.04.2012, 15:29

Trening etter fødsel


Jeg har ikke jogget på et år! Men i dag dro jeg endelig på min første joggetur etter fødsel. Jeg trodde jeg trengte barnevakt når jeg skulle ut å jogge, men jeg tok like gjerne med meg Lukas, og det er jeg glad for!

Men før man begynner meg joggetrening og situps etter fødsel må man ha god kontroll over bekkenbunn musklaturen. Hvis ikke så kan treningen gjøre vondt verre. Helt siden fødselen har jeg trent bekkenbunn hver dag, og nå 8 uker etter fødsel kunne jeg endelig jogge igjen. De sier jo man bør vente 6 uker, men for å være 100% sikker ventet jeg 8 uker. Tenkte det var tryggest siden jeg ikke har vært på legesjekk enda, skal ikke før til uka.

Det å trene med barnevogn var helt supert! Ekstra god trening!  Kondisen min var mye bedre enn jeg hadde trodd, men i bratte oppoverbakker tok jeg "pause". Istedet for å jogge gjorde jeg utfall opp hele bakken, men annenhver fot. Siden bakken var så bratt kunne jeg gå langt ned, og kjente det både i lår og rumpe.

Da vi kom til flata igjen var det på'ån igjen med jogging! Vi var ute en time, og jeg er stolt over egen innsats. Lukas lå å koset seg i vogna mens jeg strevde og stod på. Måtte bruke ekstra muskler for å pushe vogna foran meg, og holde den igjen i nedoverbakker! Det funket så bra, så jeg kommer til å ta med meg Lukas på mange joggeturer fremover.

Det som er viktig etter at man har trent med barnevogn er å strekke/tøye ut musklene i nakken og skuldrene når man kommer hjem. Ellers kan man fort stivne - man holder trossalt hendene i samme posisjon leenge, og det kjennet man! Ta på gode treningssko og ta med vann. Da er man fit for fight!

LINDA H JOHNSEN

Jeg er ei livsglad jente fra Trondheim som blogger om hverdagen som mamma, shopping og min store lidenskap, barneklær! Takk for at du tok turen innom min blogg, håper å se deg igjen snart! Legg gjerne igjen en kommentar

Search

Bloggdesign

hits