Trening etter fødsel

Jeg har ikke jogget på et år! Men i dag dro jeg endelig på min første joggetur etter fødsel. Jeg trodde jeg trengte barnevakt når jeg skulle ut å jogge, men jeg tok like gjerne med meg Lukas, og det er jeg glad for!

Men før man begynner meg joggetrening og situps etter fødsel må man ha god kontroll over bekkenbunn musklaturen. Hvis ikke så kan treningen gjøre vondt verre. Helt siden fødselen har jeg trent bekkenbunn hver dag, og nå 8 uker etter fødsel kunne jeg endelig jogge igjen. De sier jo man bør vente 6 uker, men for å være 100% sikker ventet jeg 8 uker. Tenkte det var tryggest siden jeg ikke har vært på legesjekk enda, skal ikke før til uka.

Det å trene med barnevogn var helt supert! Ekstra god trening!  Kondisen min var mye bedre enn jeg hadde trodd, men i bratte oppoverbakker tok jeg “pause”. Istedet for å jogge gjorde jeg utfall opp hele bakken, men annenhver fot. Siden bakken var så bratt kunne jeg gå langt ned, og kjente det både i lår og rumpe.

Da vi kom til flata igjen var det på’ån igjen med jogging! Vi var ute en time, og jeg er stolt over egen innsats. Lukas lå å koset seg i vogna mens jeg strevde og stod på. Måtte bruke ekstra muskler for å pushe vogna foran meg, og holde den igjen i nedoverbakker! Det funket så bra, så jeg kommer til å ta med meg Lukas på mange joggeturer fremover.

Det som er viktig etter at man har trent med barnevogn er å strekke/tøye ut musklene i nakken og skuldrene når man kommer hjem. Ellers kan man fort stivne – man holder trossalt hendene i samme posisjon leenge, og det kjennet man! Ta på gode treningssko og ta med vann. Da er man fit for fight!

1 kommentar

Siste innlegg