Går ned i vekt når jeg spiser sjokolade

De som kjenner meg vet at jeg er ekstremt glad i sjokolade, og jeg har ikke noe problemer med å spise 2 stk 200grams sjokolader i løpet av en dag. Det er noe jeg gjør alt for ofte. Helt siden jeg ble gravid har jeg spist sjokolade hver dag, og jeg eeelsker det. Hahah.. er helt avhengig av den daglige dosen. Og selv om jeg fortsatte med å spise sjokolade etter fødsel, så gikk jeg likevell ned i vekt.

Ja, til tider gikk vekta litt for fort ned, fortere enn jeg likte. Og noen ganger gikk det saktere, men vekta gikk alltid nedover og jeg ble lettere og lettere, selv om jeg fortsatte med så mye sjokolade. Merkelig egentlig, men det har en logisk forklaring:

Når jeg spiser sjokolade blir jeg veldig mett, og veldig fort mett. Derfor spiser jeg veldig mye mindre ordentlig mat. Usunt for kroppen altså – men vekta går iallefall nedover.

Men nå er det  Januar – tid for å prøve noe nytt, og tid for bedre vaner. Jeg er nå på min første uke uten sjokolade. Og det merkes på vekta, hahha. Når jeg ikke spiser sjokolade, spiser jeg mye mer vanlig mat. Og går mye mer sulten enn jeg har gjort tidligere.  Men for meg er det viktigere å tenke på helsa enn vekta. Det viktigste er at kroppen får næringsstoffene den trenger, slik at man fungerer slik man skal. Regner meg at mett og sultfølelsen regulerer seg selv etter en periode, slik at ting går tilbake til å være normal.

 

2 kommentarer

Siste innlegg