Barsel på St. Olavs Hospital

Da vi skulle på Barsel på St.Olavs etter fødselen ble vi overflyttet til barselavdelingen på sykehuset og ikke på barselhotellet. Dette fordi de skulle ta blodprøver av babyen, i og med at jeg hadde lekket fostervann. De skulle nemlig følge med om babyen hadde noen infeksjoner, noe de har større kjangse for å få når man lekker fostervann, eller når vannet har gått tidlig. 

Vi fikk eget rom med stort bad, Tv over senga med internett og muligheter for å styre belysning i rommet fra TVskjermen. Et ganske fint og realt rom. Er veldig fornøyd med all oppfølging vi fikk på sykehuset. Ansatte  kom innom flere ganger om dagen og lærte oss å stelle babyen, bade han, ulike ammestillinger ble vist og ellers hadde de mange gode råd og tips. Følte vi var i veldig gode hender der på barsel. Vi kunne spørre om alt vi lurte på, til alle døgnets tider! Det var noe av det vi var litt nervøse for den dagen vi skulle hjem for første gang med ny baby – da hadde vi plutselig ikke alle de jordmødrene å spørre om ulike ting. (men det gikk overraskende bra det også!:) Man hadde en knapp på rommet på Barsel man kunne trykke på, som ga signal til de ansatte at de skulle komme innom. Vi brukte knappen flittig, for å utnytte oss av kunnskapen deres før vi skulle dra derfra. Anbefales virkelig!

Mat ble servert 4 ganger per dag, et godt utvalg med både mat, drikke og frukt. Selv om matlysten var på bunn rett etter fødsel og dagene deretter  så var det godt å ha så mye å velge i. Fikk varm-måltid 2 ganger per dag, og det er jo ikke verst det heller.

Jeg hadde egentlig planer om å dra hjem fra barsel en dag før tiden fordi jeg synes det var litt kjedelig å bare være på et lite rom hele dagen, men fant ut at jeg lærte så mye alle dagene jeg var der, at det var verd å få med seg de 3 dagene man skal være der. Man bli jo ikke utlært på 3 dager, men rekker å få innføring i ganske mye!


Søte guttene mine <3  

 

2 kommentarer

Siste innlegg