Det er jeg som bestemmer, ikke du!

Mamma fortalte meg noe fornuftig og viktig da jeg fikk baby: “Det er du som vet hva som er riktig for deg og din baby”

Når man er førstegangsfødende er det alltid mange spørsmål og mye man lurer på. Men som mamma sier så er det kun jeg som vet hva som er rett for meg og min baby. Mennesker gjør ting forskjellig, og mange har forskjellige meninger om hvordan ting bør være. Men man må bare gjøre det man selv mener er rett for seg og sin baby.

Opplevde her om dagen at noen blandet seg inn angående amming. FIkk høre at “vi unge i dag slenger frem puppen alt for lett, hver gang babyen gråter. Og at man iallefall ikke burde amme oftere enn hver 3.time og gjerne sjeldnere enn det” Da ble jeg nesten litt irritert. Jeg er nemlig helt uenig i utsagnet!

Morsmelk fordøyes fort, og babyen blir fort sulten igjen. Det er noe annet med morsmelkerstatning som gir en bedre metthetsfølelse hvor metthetfølelsen varer lengre. Og når babyen er sulten oftere enn hver 3-4.time så er det ikke feil å gi den mat da! Det er ikke slik at man tar frem matfatet hver gang babyen gråter, MEN det er veldig lett å lese babyer (iallefall Lukas som jeg kjenner så godt) og finne ut hvorfor de gråter, og om de er sulten.

Når Lukas er sulten så lager han ulike grimaser og ulike bevegelser med munnen. Deretter tar han hendene sine mot munnen. Og hvis jeg fortsatt ikke reagerer så gråter han. Og da gråter han ustanselig helt til han får mat. Og da gir jeg han selvfølgelig mat. Selv om det ikke har gått 3 timer eller mer. Babyen skal få mat når han er sulten.. Om det så er hver time på grunn av økedøgn. Vil han ha mat – så får han mat. Man skal ikke nekte små babyer mat eller prøve å få de til å spise sjeldnere!

Jeg vet hva som er rett for oss, og jeg gjør det på min måte! Det er ikke alle råd som er gode råd, selv om personen som gir rådet sikkert mener det beste med det. 


“Hello. Im New here”
Lukas er ny til verden, jeg er ny i mammarollen

Hva mener du om dette? Er det for lett for folk å blande seg inn?

7 kommentarer
    1. jaa..alle ska men nåkka om det andre gjør..værtfall om amming.herregud,man amme så ofte som nødvendig for sin unge,adriana spist jo en gang i timen leng hu,kan da ikke nekt dem mat!

    2. Det er alltids greit å få noen få råd av de man stoler på og vet at tenker rellativt likt om man er usikker. Men til syvende og sist så er det du som bestemmer! Ikke helsesøster, ikke jordmor, ikke slektninger, ikke venner og heller ikke noen som helst andre=) Man må kjenne selv hva man syns er riktig. Og det er helt greit at det er individuellt! Dette med mat hver 3-4time er litt gammeldags. Mamma lurte på om det var riktig at Niclas fikk mat så ofte, fordi de var så strenge på at babyen ikke skulle spise oftere enn 3-4time når hun ble mor. Idag har man gått bort i fra det, og så fremt at alt er som det skal, og spesiellt om babyen får morsmelk, så skal den få spise når den er sulten=) Vi gir mat/mme så ofte N er sulten vi også, selv om han ikke får morsmelk, men mme og spiser endel fast føde. Men nå har vi også begynt å introdusere vann.

    3. Babyer kan aldri få nok morsmelk! tenk på hvor lite som kommer ut av gangen da! De må få lov til å få så mye de har lyst på <3 MME derimot burde de ikke ha så alt for ofte, for da kan de bli overvektige =P Og det med amming er det alt for mange som blander seg opp i. Som når jeg skulle slutte å amme, så sa alle at jeg måtte fortsette! Det er nesten som at det er tabu å ikke amme... Det er synd.. Vi mammaer vet hva som er best for babyen vår, for vi kjenner babyen vår best! <3

    4. Ja! Godt du sier det med amming mamsenogklumpen! Jeg har egentlig vært litt likegyldig ovenfor at jeg ikke får til ammingen – det går bare ikke, og sånn har no enkelte det dessverre. Men blir likevel nedprakket med tips og hva jeg burde gjort, og hadde jeg bare virkelig prøvd så ville det gått. Og blir nedprakket med hvor viktig det er med morsmelk – som om jeg ikke har prøvd alt og VET hvor bra morsmelk er fra før. Hadde såklart valgt å amme om det ikke gikk utover helsa mi fordi jeg må slite meg ut med alle tiltak for å holde melka igang dersom jeg skal ha nok til en miniskvett til hvert måltid… Virker som om det er feil at jeg faktisk ikke tar det skikkelig tungt at jeg ikke får til å amme. *sukk*

Siste innlegg