Falsk Krupp?

Som dere kanskje lest ei innlegget under så mente legen på legevakten at Lukas har falsk krupp! Så hva er falsk krupp?

Falsk krupp er en sykdom som rammer småbarn, og som gir en karakteristisk gjøende hoste. Sykdommen starter som oftest som en forkjølelse. Etterhvert fører forkjølelsen til en betennelse i luftrøret, bla omkring stemmebåndet. Dette påvirker innpustingen til barnet, mens utpustingen går lett.

Tilstanden kan oppleves som dramatisk både av barn og voksne. Man frykter at barnet er i ferd med å kveles. Heldigvis skjer det nesten aldri. Barnet blir gjerne raskt bedre om det kommer ut i frisk luft. 

Sykdommen skyldes en virusinfeksjon som medfører betennelse i halsen. 

Så hvordan behandler man denne ekle sykdommen?

  • Det bør være kaldt på soverommet

  • Barnet bør ligge med hodet høyt, for eksempel halvt sittende

  • Kald luft hjelper

     

Ellers kan man dra til lege å få medisiner

5 kommentarer
    1. huff.. falsk krupp er no helt forferdelige greier. husker selv jeg hadde det som barn. og jeg fikk det hver gang jeg ble forkjøla. hadde det til jeg nesten var 15 år tror jeg.. føles ut som man ikke får puste. så jeg hadde mange netter der pappa bar meg rundt på byggefeltet på vinteren. eneste som hjalp meg var kald luft. 🙂 god bedring til lukas 🙂

    2. M A L I N < 3: fikk du det hver gang du ble forkjøla? huff!! hørs slitsomt ut. kald lft skal visst være veldig effektivt ja" heldigvis har disse anfallene gitt seg her nå

Siste innlegg