Samsoving?

Hva er din mening om samsoving?
Her kan du lese noe info om samsoving:
  • Det beste stedet for en baby å sove er i nærheten av sine foreldre, der er det trygt og godt. Samsoving reduserer også faren for krybbedød med så mye som 50 %.
  • Samsoving gjør også nattamming/flaske mye enklere og det er lettere å roe ned en urolig baby natterstid. Ofte trenger man ikke gjøre annet enn å legge en kjærlig hånd på babyen eller putte hånden sin inn mellom sprinklene og røre ved den lille. 
  • Samsovende babyer våkner også oftere for å få mat, en annen faktor som reduserer faren for krybbedød. Til tross for dette får samsovende mødre mer søvn. Dette fordi at de slipper å bruke tid på å roe ned babyen i egen seng på eget rom etter amming, og fordi at babyen etterhvert tar brystet nesten selv uten å vekke mor.
  • Samsoving føles trygt for et lite og hjelpesløst barn. Det å høre at foreldrene er i nærheten gir bekreftelse på at man ikke er overlatt til seg selv i en stor og litt skummel verden
  • «Man vet at mageleie kan øke risikoen for krybbedød. Hos babyer som sover i foreldresengen forekommer mageleie nesten aldri. Babyen ligger med ansiktet vendt mot mor.»
  • Det å sove ved siden av ens eget barn er biologisk hensiktsmessig, i motsetning til å plassere barnet alene på et eget rom. Krybbedød-utvalget i American Academy of Pediatrics (AAP) anbefalte nylig at babyer bør sove i nærheten av mødrene sine. Andre organisasjoner som UNICEF, WHO støtter også sengedeling
  • Her i Norge er det også mange som anbefaler samsoving. Noen av disse er Landsforeningen for uventet krybbedød, overlege på Kvinneklinikken, og ammeguru Dr.med, Gro Nylander, Sosial- og helsedirektoratet og Rikshospitalet. Det anbefales å samsove til barnet er minst 1 år gammelt.

 

  • Noen er redde for å skape dårlige vaner om de sover med barna i sengen.Veldig mange nyfødte synes å ønske konstant kroppskontakt den første tiden etter fødselen, og hvis du tenker over hvordan babyen har levd i mors mage så er det kanskje ikke så rart. Barnet er vant til å føle seg omsluttet, varm, i bevegelse, alltid mett og trøstet av en jevn dur av lyd. For å gjøre overgangen lettere for barnet kan det lønne seg å gjenskape slike omgivelser. Å være tett inntil mamma eller pappa er det nærmeste barnet kommer denne tilstanden.


Kilder: (http://www.babyverden.no/Blogger/Ninas-blogg/Er-samsoving-skadelig/)

(http://www.barnogsøvn.com/?page_id=335)

 

——————————————————————————————————————————————————————————————-

Jeg er veldig for samsoving. Når en baby har vært inne i mors mage i 9 måneder, blir det for mange en alt for stor overgang å ligge alene i en stor seng uten nærhet. Det er jo veldig forskjellig hva babyer foretrekker, noen sover jo best alene. Men Lukas trives sammen med oss om natta, og sover best da. Det funker også godt med tanke på amming. Han lå en periode i egen seng, men det ble så tungvint å måtte stå opp flere ganger på natta for å amme, da var det lettere å bare la han ligge ved siden av meg. Og jeg har ingen planer om å slutte med nattamming med det første. Lukas har blitt en veldig trygg og sikker baby, og jeg vet at samsoving spiller inn her. 

5 kommentarer
    1. Synes det finnes grenser. Barnet kan godt sove på samme rom som sine foreldre, å da mener jeg begge foreldrene. Men i egen seng! Ens jobb som forelder er å gjøre barnet skikket til å klare seg selv å bli mer å mer uavhengig. Når barnet sover inntil mor hver natt gjør man barnet avhengig av dette og ivergangen blir hard. Lite kult å ha en 6 åring i senga. Desto eldre barnet er når man prøver å slutte, desto værre. Hadde man gjort dette fra fødsel av hadde barnet sluppet denne løsrivingsfasen, og det hadde vært bra for barnet.

    2. Jeg samsover med Amira <3 først sov vi sammen alle sammen. men Amira slet lenge med søvn og det ble slitsomt for sambo og gå på jobb kl 07.00 hver dag med bare litt søvn. jeg sov jo lite også og det ble slitsomt for oss begge. derfor sov jeg og Amira på hennes rom. på en dobbeltseng madrass på gulvet. det gjør vi enda. hun er 16 mnd. Vi sover veldig godt alle sammen. men jeg savner jo å sove med sambo. JEg venter bare til jeg har ferie nå i november og vi har tid til å pusse opp rommet hennes og jeg orker å få henne over i hennes seng. Jeg sov med foreldrene mine til jeg begynte på barneskolen og jeg finnes ikke avhengig av mamma og pappa. det har jeg aldri vært. så det der er bare tull. Amira er heller ikke noe mamma og pappa dalt. Samsoving er bare positivt.

Siste innlegg