Da har jeg kjøpt lue til 1600 kr

Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i slike sosiale fenomener, men denne gangen måtte jeg la meg rive med. Kanskje fordi jeg jobber i bank og er over gjennomsnittet interessert i økonomi og sparing….?

Om du har 1600 kr å bruke på en lue, eller 5000 å bruke på en jakke til barnet ditt, hvorfor ikke prioritere annerledes å sette inn pengene på en sparekonto til barnet? Om du kommer med unnskyldningen at du allerede har spart en betydelig sum, hvorfor ikke spare enda mer? Det vil komme en dag pengene betyr mer enn en dyr lue. Og når dagen kommer at barnet skal kjøpe sin første bolig, da vil du forstå at du gjorde det riktige valget

Føler du deg presset av vennegjengen til å kjøpe dyre merkeklær bør du gå inn i deg selv! Enten må du jobbe for å få sterkere personlighet og forstå at du er bra nok uansett om du bruker klær fra Cubus eller Burberry!  Det er langt fra negativt å prioritere pengene annerledes. Elllers bør man kutte ut vennene sine og skaffe seg noen nye. Brutalt kanskje, men hva er vitsen med  å henge sammens med noen som får deg til å føle deg utilstrekkelig om du ikke bruker babygant på babyen din!? Jeg bare spørr jeg….

Jeg skal ikke komme her å si jeg er motstander av merkeklær, for Lukas har mye i  skapet sitt. Men å føle seg presset, og bruke ekstreme summer synes jeg er unødvendig, uansett hvor bra økonomi man har. Det er mye smartere å spare pengene, og det er en prioritering  man aldri kommer til å angre på. Jeg kjøper ofte klræ som kommer best ut i test – fordi jeg vil det beste for barnet mitt, og ofte er det klær til en grei penge. Hvorfor kjøpe en vinterdress til 5000 kr, når den som kom best ut i test koster 899? Samme med lue, hvorfor bruke 1600 kr, når man får en perfekt Reimalue til 500 som er varm og god for barnet.

Barna er det mest fantastiske man har, og de fortjener så mye mer enn å bli brukt som en utstillingsdukke eller brukt for å oppnå høyere status i vennegjengen. De fortjener mye bedre enn å bli utnyttet på den måten. 

Mitt barn fortjener det beste, og det innebærer gode prioriteringer og riktige verdier!


7 kommentarer

Siste innlegg