Barnehageantrekk: Hva er viktigst for deg?

Når man har barn i barnehage, så ser man veldig mye forskjellig når det kommer til bekledning hos andre barn; Noen er svært stilfulle, noen går i slitte klær, noen går i behagelige klær, noen i varme klær, noen er kledd for stivt og i lite bevegelige klær, mens hos andre er komfort viktigst.

Da lilleprinsen begynte i barnehagen, så brukte jeg veldig mye fin-klær på han, men jeg lærte fort at det ikke var noe vits; Ikke fordi klærne blir fort slitt eller ødelagte, men fordi jeg har lært hva som er viktigst når det kommer til klesvalg! Og det som er viktigst for meg er følgende:

  • Klærne skal være lett å bevege seg i
  • Klærne skal ikke være for varme, men heller ikke for kalde. Vi har en friluftsbarnehage hvor barna er mye ute, og da er det Ullklær hver eneste dag på denne årstiden
  • Klærne skal gi mulighet for barnet til å utfolde seg både utendør og innendørs


Ut i fra disse kriteriene, så synes jeg den perfekte underdel er en kosebukse. Den er kjempe bevegelig, og lar lilleprinsen utfolde seg fritt, både når det kommer til klatring, løping og andre aktiviteter. Den er god å ha på, og strammer ingen steder. Jeg skjønner ikke hvorfor mange velger dongeribukse når barnet skal i barnehagen, for jeg føler den type stoff hemmer bevegelighet. Er dere ikke enige? På vinteren går det bare i ullbukser og ulloverdeler. Litt kjedelig, men ull er virkelig gull for barn som er ute hele tiden! 

Kosebuksen liker jeg å kombinere med en skjorte. Skjorte er fint, og samtidig lett å bevege seg i. Og veldig ofte tar jeg på en vest over skjorta, fordi jeg synes det er pent. Lilleprinsen har over 10 forskjellige vester, og sikkert over 40 skjorter og piquegensere, så vi har nok å velge i. Garderoben er nok litt for stor akkurat nå, men jeg synes alltid det er stas å kjøpe nye ting til lilleprinsen. Heller til han enn til meg selv:) Og jeg er sikkert ikke alene om det:) 

Dette synes jeg er det perfekte barnehageantrekket. #mammablogg #barnehageantrekk #outfit #supermuminheels #lindahjohnsen

Hvordan kler du barnet i barnehagen? Hva er dine kriterier?

3 kommentarer
    1. I starten var jeg veldig opptatt at han skulle se stilig og bra ut. Nå er jeg mest fokusert på beveglighet og komfort. Så går i myke, løse klær som joggebukser. Og slik han styrer på i barnehagen så er det ikke så viktig lenger for min del at klærne er prikk frie. Han kommer stort sett hjem med rifter som må lapper og flekker som ikke kan vaskes bort. Liten aktiv gutt som er flink til å rote seg borti det meste 😛

    2. Enig! Helt fra mini var nyfødt har vi kledd han i praktiske klær, som er myke og lette. Som oftest body med joggebukse. Syntes at gensere og hettejakker ennå er upraktisk siden jeg ennå bærer han ganske mye:) Syntes at dongeribukser er litt mer forbeholdt dager man skal pynte seg, som en merkedag eller bursdag. Men tilogmed da er hvertfall vi nøye med at stoffet skal være mykt og deilig;)

Siste innlegg