Servicehelter/hverdagshelter – takk!

Små ting som blir sagt eller gjort av fremmede kan bety mye for hverdagen til andre mennesker. Det koster så lite å være hyggelig, eller å gjøre en bitteliten ting ekstra. Slikt setter jeg iallefall pris på. Man møter alt for ofte mennesker som er lei av jobben sin, og gjør alt automatisk, uten å gi noe ekstra. Joda, de gjør nok en god jobb, men de gir ikke noe annet inntrykk på hverdagen til andre mennesker.

Denne uka var jeg heldig. På en dag møtte jeg tre hverdagshelter, som jeg velger å kalle dem. Noen som ga litt ekstra, og slikt betyr mye.

Først begynte det med bussturen jeg tok. Mitt inntrykk av bussjåfører er at mange er sure, utålmodige og virker lei og sliten. Men denne karen var lidenskapelig opptatt av jobben sin. Han brydde seg om hvor ren bussen var slik at passasjerene skal få en god opplevelse. Han tok seg tid til å prate med alle som kom ombord i bussen, og da jeg gikk av, takket han for turen og ønsket meg en fin dag. Det var en trivelig busstur. 

Den andre jeg traff, var en som jobbet på en matvarebutikk. Han slo ikke bare inn varene, men han pratet og ga veldig mye nyttig informasjon som var verd å få med seg. Noe han absolutt ikke behøvde, det er ikke en del av jobben hans. Men for meg som kunde så var dette noe som betydde mye.

Og de siste jeg traff denne dagen, var de som tok imot oss i ambulansen da lilleprinsessa ble hentet. De tok vare på oss på en utrolig god måte, de trøstet meg som den hysteriske mammaen jeg var, de passet på lillejenta vår, brydde seg. Og prøvde å få meg på gode tanker. Det samme med de vi møtte på sykehuset, alle pleierne og legene vi møtte på. De tok seg god tid, og man følte ikke bare man var en i rekkene, eller en av mange. 

Et smil, noen hyggelige ord, eller litt omtankte. Det er det eneste som skal til. Det kan bety mye for mange. Og gjøre hverdagen til medmennesker mye bedre. Det koster så lite, men betyr alt! 


1 kommentar
    1. Hverdagshelter er fantastiske!Og bør absolutt skrytes mer av – kjempefint innlegg. Håper det går bra med lille prinsessen din <3

Siste innlegg