Hvordan vite om du har Coronavirus?

Nyhetene er preget av Corona-kaos for tiden, og jeg må innrømme at jeg sjekker nyhetene alt for ofte. Hver gang jeg leser om Corona, føler jeg at jeg har fler og fler symptomer. Klør det litt i halsen i dag? Kjennes lungene annerledes ut? Tankene svirrer i hodet. Bare jeg hoster en gang før jeg legger meg blir jeg redd for at jeg har corona. For det oppleves jo forskjellig for alle, med alt fra ingen symptomer til dødsfall. Så hvordan vet man om man har corona om man ikke blir testet? Det er jo umulig å vite.

Det virker som svært få “vanlige” folk, som Ola Nordmann i gaten, blir testet. Enten skal du være døden nær, ellers så skal du jobbe innenfor helse. Så hva kan vi andre gjøre for å vite om vi har corona eller ikke?

 

Her om dagen bestemte jeg meg for å bevise for meg selv at lungene fungerer tipp topp! Det jeg gjorde da, for å bevise for meg selv at jeg er frisk, var å dra på en joggetur. Altså, greier jeg å jogge 30 minutter så kan jeg sikkert føle meg trygg på at corona ikke har angrepet lungene mine. Nå er jeg hverken lege eller utdannet innenfor helse, men en joggetur gjorde at jeg følte meg bedre, og friskere. Greier kroppen å løpe så er man ikke syk.

Det er utrolig hvor syk man kan føle seg bare av å lese nyhetene, om alle symptomene og alle som dør.

Nå skal det sies at jeg er ekstremt forsiktig i disse coronatider. Jeg møter ingen andre mennesker enn nærmeste familie (de jeg bor med), jeg skyr folk som pesten, og bruker tilogmed munnbind på butikken. Så det går jo ikke an at jeg kan ha blitt smittet. Fremover er det bare å styre unna nyhetene (greit å følge med litt, men man trenger ikke å lese om corona til alle døgnets tider), kose seg med påskeferie, en spennende krimbok og noe godt å spise. God påske!  Stay Safe og alt det der!

0 kommentarer

Siste innlegg