Jeg ble testet for Coronavirus

Ja da var det min tur til å bli testet for Covid-19! Helt uten at det var mitt ønske eller min intensjon. Fordi legen var stengt her om dagen, og jeg hadde irriterende plager fra hoven mandel bak i halsen, tok jeg kontakt med legevakta for å høre hva jeg burde gjøre.

Jeg ble fortalt at jeg skulle møte opp utenfor et telt ved luftveisklinikken. Jeg reagerte når hun sa telt, og skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle møte opp utenfor dette teltet, men damen på telefon forklarte videre at jeg måtte få på meg munnbind før jeg skulle inn å snakke med legen.

Merkelig tenkte jeg, fordi jeg skulle jo bare sjekke en alt for plagsom hoven mandel. Jeg har jo ingen luftveissymptomer. Men i disse tider skjønner jeg godt at de ikke tar noen kjangser.

Da jeg møtte opp til avtalt tid,ble jeg hentet i løpet av noen få minutter, for da var det min tur å få komme inn i lokalet. Jeg fikk spritet hendene og utlevert munnbind før jeg fikk komme inn dørene, og de var ekstremt nøye på smittevernstiltak. Jeg fikk ikke en gang gå forbi ei som var på vei ut dørene, enda hun også hadde munnbind på. Så mitt inntrykk er at de er nøye og veldig flinke! Jeg følte meg ganske trygg selv om jeg vet flere som har vært der har fått påvist corona.

Da jeg kom inn på kontoret ble jeg spurt om jeg har blitt testet tidligere, og om jeg har luftveissymptomer. Jeg svarte nei på begge, og det var jo ikke derfor jeg var der. De tok CRP, og sjekket inni munnen min. Legen (eller kanskje det var en sykepleier?) sjekket bak i munnen min og kunne bekrefte at jeg var skikkelig hoven. Deretter avsluttet hun med å si at jeg i tillegg skulle testes for corona. Meg? Jeg som trodde de var så grådig på disse testene, og at ingen “vanlige” folk ble testet. Men hun bekreftet at ALLE som kom til luftveiskinikken skulle testes, så da var det bare å stålsette seg da. Jeg har nemlig hørt disse testene er forferfelig vonde! 

Legen bekreftet at hun skulle være forsiktig, og lyste opp med lys i nesen på forhånd for å sjekke hvilken side som var best egnet til test. Fordi jeg har brukket nesen tidligere, er den noe skjev så det er kanskje ikke bare-bare å stikke en pinne langt der oppe.

Så hvordan føles det å ta en coronatest? Først tok hun en pinne bak i svelget å dro den litt frem og tilbake. Jeg hadde forventet å få brekninger, men det gjorde jeg da altså ikke. Hun gikk ikke så langt ned i halsen at jeg fikk brekninger, og det var ikke ubehagelig i det hele tatt.

Jeg gruet meg mer til pinnen som skulle stikkes oppe i nesen, for den har jeg hørt mye negativt om. Den skal nemlig laangt inn. Hun stakk den langt opp i nesa, og jeg sa stop flere ganger, det var ekstremt ubehagelig. Men hun ga seg ikke å stakk den enda lengre opp, tårene sprutet og jeg forsøkte å stoppe henne igjen. Så sa hun at pinnen måtte være der et par sekunder før hun stoppet. Jeg kjente at foten spente seg og jeg var klar til å sparke henne, i selvforsvar. Men akkurat da jeg trodde foten skulle sende et kraftig spark i hennes retning, så stoppet hun. Hahha flax, jeg følte nemlig ikke at jeg hadde 100%  kontroll over kroppen der og da, fordi det var så ekstremt ubehagelig, og kroppens reflekser reagerer for å beskytte kroppen mot ubehag.

Men på smerteskalaen, så kan det ikke måle seg med fødsel uten bedøvelse altså. Såå vondt er det ikke, men heller ekstremt ubehagelig. Nesen renner etterpå, og det kjennes ut som man blør, uten at man gjør det. Mulig andre reagerer annerledes, men min opplevelse var slik.

Så da er det store spørmålet alle kanskje lurer på: Har jeg corona eller ikke?   Det skulle jeg gjerne likt å vist selv også, men jeg har ikke fått noe svar enda. Jeg er 99% sikker på at jeg ikke har det, for jeg har jo ingen symptomer bortsett fra hodepine og nysing. Men det er vel verre enn det? Jeg skulle få svar i løpet av et par dager om testen var positiv, og det kan gå opp mot 5 dager å få svar om testen var negativ. Så da er det bare å vente i spenning, og huske på å ha lyd på telefonen i tilfelle de ringer! Wish me luck!

1 kommentar

Siste innlegg