Veldig provoserende

Det er to ting som virkelig provoserer meg i disse coronatider, og begge går på mennesker som ikke respekterer myndighetenes råd. Det at noen mennesker bare driter i rådene som er gitt, kan i verste fall påvirke andre mennesker og smitte helt uskyldige som virkelig ikke fortjener å bli smittet. Det som er skummelt med corona er at ingen vet hvordan akkurat du reagerer på å få viruset. Noen friske mennesker dør. Ingen vet hvem som ikke tåler viruset, og tilogmed unge mennesker uten underliggende sykdommer kan dø.

 

  • Når jeg handler så ser jeg ofte at eldre mennesker ikke er så nøye på avstandsregelen. De presser seg forbi meg, og når jeg står i kø i kassen, kommer de alt for nærme til tross for påminnelse om 1 meters avstand som står på gulvet. Det irriterer meg, for det er så frekt! Nå skal jeg ikke dra alle eldre under en kam het altså, mange er flinke og følger reglene, men det virker som flere eldre ikke kunne brydd seg mindre. Og det kan gå utover oss, eller dem. Selv om samfunnet er åpnet opp mer nå, så betyr det ikke at faren er over. Det er det viktig å huske på

 

  • En annen ting som er ganske provoserende, er at syke barn dukker opp på skolen og i barnehagen. Eller at syke voksne drar på jobb.  Det er ikke bare en gang jeg har opplevd at de bak kassen på Bunnpris har hostet, og det flere ganger mens jeg står der og skal betale. Jeg har hørt om barn som hoster i barnehage og skole uten at de blir sendt hjem. Det er ikke rart at folk blir smittet, når mennesker med symptomer drar på skole og jobb.

 

Nå skal det sies at det er få nye smittetall hver dag, og i Trondheim har vi sett 1 eller 2 nye smittede hver dag. Men det betyr ikke at det ikke er smitte i samfunnet. For de fleste blir IKKE testet, og flere som har viruset får det aldri påvist. Så vær så snill, respekter rådene. Så håper vi at alle kommer oss gjennom denne forferdelige pandemien som herjer.

0 kommentarer

Siste innlegg